Friday, July 27, 2012

Resepi Cream Puff inti Kastard.

Assalamualaikum wbt.

Heyyo, gila lama tak tulis blog. Hewhew. Jeles tengok orang post entri pasal resepi. So, aku tak nak kalah. Mari share resepi cream puff. Cream puff yang sangat senang. Rasanya budak darjah enam pun boleh buat. Kelllas! Eh haritu buat aku buat cream puff untuk iftar. Tapi aku yang habiskan. Huhaho. Cream puff? Here we go!

Bahan untuk puff pastry
50 g mentega
125 ml air
75 g tepung gandum
1 biji telur + 1biji  kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
Garam secukup rasa

Bahan untuk kastard
1 cawan susu segar
3 sudu tepung  kastard
4 sudu gula

Steps:

  1. Panaskan oven.
  2. Jerang air dan mentega sampai mentega cair. Masukkan garam dan tepung.Kacau dengan senduk kayu sehingga adunan tak melekat pada kuali/periuk. Guna api perlahan ye uolls.
  3. Matikan api. Alih adunan ke dalam mangkuk pemutar.Bila adunan dah suam pukul adunan guna mixer dengan speed sederhana. Masukkan telur dan esen vanilla. Pukul sampai sebati seia sekata. Heh.
  4. Sapu dulang pembakar dengan sedikit mentega. Isi adunan dalam piping beg dan pipe kan adunan atas dulang tadi tu.
  5. Bakar sampai puff tadi kekuningan / garing. (dalam 15-20 min)
  6. Untuk kastard pulak, satukan semua bahan untuk buat kastard. Masukkan dalam periuk. Masak dengan api perlahan sampai pekat dan licin. Jangan stop kacau kastard tu sebab kalau tak kacau kastard akan jadi berketul-ketul meh.
  7. Lepas puff dah masak dan dah suam sikit, potong site tengah puff tu untuk masukkan kastard. Kalau nak senang, masukkan kastard dalam piping beg. Wehoo.
  8. Cream puff sedia untuk ditelan.


Senang macam nak makan kan? Yeah. Kalau buat comel-comel untuk sekali ngap je dapat la dapat 20 ketul kalau guna resepi kat atas ni. Kalau takde piping beg, guna plastik beg pun boleh. Ya.

Selamat membuat cream puff eberibodi! Cun tak header baru aku?




0 orang bergebang:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...