Thursday, June 16, 2011

Untuk Si Polan Bukan Penggemar Sayuran

Assalamualaikum.Hello readers!


source:Google image

Kenal tak apa jenis makanan kat atas tuh?Jyeah, bagi mereka yang tak kenal, aku kenal kan okay!Itu sayur-sayur meyh! Memang ini entri untuk si polan yang tidak suka makan sayur langsung! Kenapa aku macam nak sengal ayam buat entri ni?Sebab, ada one day hari tuh, aku hang out dengan kawan. Lepas  tuh kami-kami lepaks dekat McD, then tengah makan tuh, aku nampak ada si polan tengah asing-asing kan sayur daripada burger! Wuarghh. Nak cakap apa? Si polan itu boleh tahan jugak gagah nya. Inner monologue gua:

"Ahhh.Kenapa tak makan sayur?Pelikss nya.Terserlah kegembengan diri"

Itu kalau inner monologue bagi aku yang tak ada kaitan dengan si polan tuh.Ini ada cakap lepas untuk si polan yang ada kaitan dengan aku:

"You tak yah makan sebelah I lah.Pergi duduk kat table lain!"

Kejamnya Jah oi! Yeah, memang agak kejam. Kenapa perlu makan sayur? Kat bawah ni aku ada kumpulkan khasiat dengan faedah pengambilan sayur dalam kehidupan seharian.

  • Bendi juga merupakan sayur yang baik untuk perkembangan otak
  • Seleri merupakan penawar dalam amalan perubatan tradisional untuk menurunkan tekanan darah tinggi.
  • Daun salad dapat memberi ketenangan dan melapngkan fikiran.Ia juga dapat membantu sistem penafasan.
  • Kobis berkesan dalam merawat penyakit ulser.
  • Lobak putih boleh menyelesaikan masalah penghadaman.
  • Kacang buncis mengandungi enzyme yang boleh menurunkan berat badan.
  • Bayam dapat mengatasi anemia(kurang darah)
  • Tomato dapat mengekalkan kecergasan badan dan mengekalkan awet muda.
Yang kat atas tuh, sikit je. Ada macam-macam jenis sayuran lagi dengan berjuta-juta khasiatnya. Jom lah ramai-ramai kita pesta sayur pulak lepas ni! Jom makan kacang buncis, nanti kita sama-sama sihat, sama-sama kurus!Hahah:)

source:Google image

0 orang bergebang:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...