Monday, August 8, 2011

Hantaran Dulu dan Sekarang


Assalamualaikum.
Ramadhan Kareem: Day 8

Kalau nak ikutkan tradisi orang Melayu, hantaran adalah salah satu perkara wajib ada dalam Majlis Bertunang dan Majlis Perkahwinan.Plus, hantaran wajib ada, of course lah tepak sireh. Biasanya, jumlah hantaran depends on bride and groom to-be tu lah, tiada paksaan, no no no! Generally, jumlah hantaran daripada bride’s side adalah lebih banyak daripada groom’s side. Tidak terlalu noob untuk siapa yang tak tahu, cuma aku je yang sibuk-sibuk nak ambil kisah, satu kisah ‘terlebih sudah’ di situ ya! 

Kenapa aku nak tulis tentang hantaran?I’m only 18 not 19 yet youh, sangat tidak bagus untuk berbicara soal orang dewasa cenggini, Ewah ewah*tangan didada dan mata ke atas*.


Okay, here we go about the hantaran. Renung kembali zaman-zaman purba kala punya hantaran

  • Beli coklat susan sampai jadi bentuk KLCC.Tak dapat KLCC, Tabung Haji pun boleh!Coklat nye pulak coklat yang panjang-panjang tuh siap tambah Jelly Ball kasi cun sikit.
  • Aneka jenis buah-buahan. Tidak kira tempatan atau antarabangsa. Digabungkan dalam satu basket. Untuk tampak lebih real lagi, kilatkan dulu buah guna minyak*idk which oil they used.

source:google image
  • Telur. Satu item yang semakin dilupakan dalam majlis besar cenggini.


  • Kain ela/ kain pelikat. Digubah dengan kreativiti yang tiptop sampai jadi bunga or tulang ikan or tengkolok or senapang M16. Boooo tipu tipu tipuuu!


    Dan sekarang, hantaran zaman sekarang.Lebih trendy dan kacak!Cepat pergi ambil pen dan kertas, salin apa yang aku nak list kan nih;)

    • Gadget-gedget terkini.Blackberry, iPad 2, iPhone(lebih canggih lagi,iPhone5 yang dah nak release), Samsung Galaxy SII. Paling capok pun, iPod atau mp4 atau mp3.
    source:google image



      • Cupcake yang comel-comel tulis “JUST MARRIED”.Hihih. Senyum kasi sampai kat telinga.
      source:google image


        • Replika segala bagai jenis kunci. Paling famous, kunci kereta dan kunci rumah. Tak taulah kalau-kalau replika hanya replika atau replika berserta the real item nya;)


        • Set perhiasan diri/kecantikan/kesihatan/wangian. SK- II Japan ,Loreal Paris,Maybelline New York, SimplySiti Malaysia.Hambik kau dari luar sampai dalam negara ada.
        source:google image

          Memang berlaku perubahan dari segi item hantaran yang diberi atau diterima sebagai hantaran. Tapi, yang tak berubah adalah kejujuran/kecintaan/tanggungjawab/keperibadian kepada pasangan masing-masing. Ehem ehem:)

          Thanks for reading. Have a nice day my Sahabat.


          4 comments:

          1. ecece. dah siap pasang impian ke? =P

            ReplyDelete
          2. aku na yang first tuu..perghh kalau laa dapat iphone the latest version pye mase kawen nanti mmg mantopp laa..DSLR pon bolee laa bang :P

            ReplyDelete

          Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...